page title icon Mijn (en jouw) favoriete SEO tools

Aan de slag met SEO? Deze tools maken jouw werk makkelijker. Sommige zijn betaald, sommige gratis. Ik update deze lijst regelmatig.

SEO Quake

Met deze plug in voor Google Chrome kun je in een handomdraai een SEO analyse van een pagina maken. In deze tutorial zie je hoe je SEO Quake installeert.

Ga naar de SEO Quake plugin

Bekijk de SEO Quake Turorial

Google Suggest

Als je iets invoert bij Google, dan krijg je meteen aanvullingen te zien. Dat zijn dus allemaal ideeën voor nieuwe content! Voer een woord in, zet er een voor een de letters van het alfabet achter en je krijgt inspiratie. Let op: de opdrachten worden wel beïnvloed door onder andere jouw locatie, zoek- en browsegeschiedenis. De bovenste suggestie gebruiken zoekers vaker dan de onderste.

De gratis tool van Adresults doet dit onderzoek voor je. Het geeft je een alfabetisch overzicht van alle populaire gerelateerde zoekopdrachten en scheelt je heel veel tijd. Ze hebben overigens nog veel meer gratis tools voor webredacteuren en online marketeers.

MOZ bar

MOZ maakt een boel relevante tools en deelt ook goede info over SEO. Dit balkje in je browser geeft je een snelle analyse van de SEO componenten op jouw pagina en een cijfer voor Page Authority (PA) en Domain Authority (DA).

MOZ Bar: https://moz.com/products/pro/seo-toolbar

MOZ Link Explorer

Van dezelfde club maar dan iets meer in detail. Eerst een accountje aanmaken en in de gratis versie mag je dan 10 zoekopdrachten per maand doen. Hier check je wie er naar jouw site verwijst, jouw backlinks dus. Je kunt hier ook de autoriteit van jouw site vergelijken met die van concurrenten. Razend interessant als je meer wil weten over de autoriteit van je site. Erg gedetailleerd en het vergt enige studie.

Link Explorer: https://moz.com/researchtools/ose/

Screaming Frog SEO Spider

Bekijkt jouw site zoals de spider van de Google dat ook doet, geeft je inzicht in de toepassingen van heel veel SEO ranking factors op jouw site. Misschien wel de meest sympathieke tool in de lijst omdat het voor niks veel geeft. Hij update de boel regelmatig en het is tot 500 pagina’s gratis! Dat is ruimschoots voldoende om een goede indruk van een site te krijgen.

Screaming Frog SEO Spider: https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

Veel SEO gegevens in gratis tool Screaming Frog SEO Spider
Het vergt enige studie maar als je eenmaal de weg kent in Screaming Frog SEO Spider dan bespaart het je heel veel tijd.

Google Search Console

Must have! Hier krijg je adviezen van Google over duplicate content, spammy content en het optimaliseren van pagina’s. Kijk vooral ook naar average position. Je moet wel eerst het eigenaarsschap van jouw site claimen voordat je het kunt gebruiken.

Google Search Console: https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=nl

Keyword density

Ik vind dit de laatste jaren steeds minder belangrijk maar als je echt op woordpercentages wil gaan schrijven dan zou je deze lijst met tools kunnen gebruik.

Keyword Density: https://www.shoutmeloud.com/7-online-tools-to-analyze-keyword-density-seo.html

Keyword planner Google Adwords

Ik heb hier een haat/liefde verhouding mee. Aanvankelijk was dit dé tool voor zoekwoordenonderzoek maar als je er geen geld uitgeeft aan een betaalde campagne dan krijg je maar zeer beperkte info over je keywords. Bovendien moet je tegenwoordig betaalgegevens invoeren om er überhaupt gebruik van te mogen maken.

Google Keyword Planner: https://adwords.google.codm/intl/nl_nl/home/tools/keyword-planner/

Google Trends

Krijg inzicht in de trends in zoekgedrag en kijk bij gerelateerde zoekopdrachten om inspiratie op te doen.

Google Trends: https://trends.google.nl/trends/

Achterhaal de vraag van jouw doelgroep

De vragen van jouw publiek kennen kan je op goede ideeën voor content brengen. Dat is dan ook het uitgangspunt van Answer The Public. De bron is Google en ze verwerken de vragen die mensen stellen in een mooi overzicht. De donkerst gekleurde bolletjes staan bij de vragen die zoekers het vaakst stellen. Voorheen mocht je 10 gratis opdrachten per 24 uur doen maar dat is teruggebracht tot 2. Het werkt per IP-adres dus een hotspot maken van je telefoon levert je weer twee extra queries op. En anders wacht je tot morgen.

https://answerthepublic.com/

Met Answerthepublic zie je welke vragen mensen stellen over jouw onderwerp
De donkerste bolletjes staan bij de vragen die zoekers het vaakst stellen in Google

Stel wel even land en taal in en het werkt het best met enkele woorden.

Ubersuggest

Neil Patel is een online marketeer met een gratis tool: Ubersuggest. Je haalt er veel data uit over zoekgedrag, de vragen die mensen stellen en ook de content die al over onderwerpen is geschreven. Fijn is ook dat je de maandelijkse zoekvolumes erbij krijgt. Ze gebruiken Google als bron. https://neilpatel.com/ubersuggest/ Ik gebruik hiervan zelf de betaalde variant.

https://neilpatel.com/ubersuggest/

Ubersuggest geeft zoekvolumes bij keywords
Ubersuggest geeft zoekvolumes bij keywords

Snelheid website belangrijk voor SEO

Snelle sites krijgen een streepje voor in de zoekmachine. Test de snelheid van je site via https://tools.pingdom.com of Pagespeed Insights. Je krijgt een overzicht van zaken die je kunt verbeteren om je site sneller te maken.

https://tools.pingdom.com of Pagespeed Insights.

Local SEO

Voor local SEO moet je bij Booming zijn. Ze vergelijken 9 tools in een handig overzicht.

https://www.booming.nl/kennis/local-seo-tools-vergeleken/